Samband mellan bajs och kretslopp!!!

Precis som vi har förmedlat till er förr är syftet med våra utvecklingsområden att barnen ska tillägna nya kunskaper och lära sig nya begrepp som utvecklar barns ordförråd. Därför har vi följt upp barnens intresse kring larvens bajs med användning till digitala verktyg genom att vi har läst faktaböcker och lärt oss mer om Bärfisar. 
Först har vi reflekterat kring vad begreppet betyder, varför de kallas för bärfisar, hur insekterna ser ut osv.
Med hjälp av projektor, dator samt dokumentkamera läste vi fakta om bärfisar och vad de har för försvar och egenskaper.

Därefter har vi lekt en gissningslek. Då har vi visat barnen olika bajsbilder och de fick gissa vems bajs det var. Hundens, kaninens, elefantens, kons eller fiskens?
Ute på gården har barngruppen varit bajsdetektiver och letat efter bajs, då kunde de hitta bara kaninbajs, men inte elefantbajs eller kobajs! varför!!!?