Vinden: Fåglarna skadar Dodo!

 

Vi vände blad i vår projektbok ’Kurran och Pigan räddar en liten’.

Där va två fåglar som drog i en liten larv! Åh nej!



Livliga diskussioner utbröt hur vi kunde rädda larven. Vi försökte skrämma bort fåglarna! ”RAAAAAWWWW”




Vi zoomade in på larven, den hade ont!

”Larven ont i huvet”

”Ajajaj”

Vi klappade på larven och satte på plåster. Den berättade för oss att den hette Dodo.

Vi bäddade ner Dodo i en säng och sen lämnade vi den ifred så den kunde somna. Under tiden gick vi och åt lunch. Makaronerna hade precis samma form som Dodo! Efter lunchen hade Dodo somnat. Vi smög in i Fjärilsrummet och la oss att sova, precis som Dodo.



Diskussionerna visade på att barnen har en grundläggande förståelse för vad som är rätt och fel.

 

Utdrag från läroplanen

”Barnen ska erbjudas en stimulerande miljö där de får förutsättningar att utveckla sitt språk genom att lyssna till högläsning och samtala om litteratur och andra texter. Utbildningen ska ge barnen förutsättningar att kunna tänka, lära och kommunicera i olika sammanhang och för skilda syften.”