Hur vi arbetar med samspel och STOPP

I  läroplanen för förskolan står det "Barngruppen och samspelet mellan barnen är en viktig och aktiv del i barnens utveckling och lärande i förskolan. Undervisningen ska baseras på såväl att barnen lär tillsammans och av varandra som samspelet mellan vuxna och barn. Barnen lär sig genom lek, socialt samspel, utforskande och skapande men också genom att iaktta, samtala och reflektera."

Vi fortsätter vårt värdegrundsarbete med att säga STOPP och vi förstärker med TAKK. Till detta tryckte
barnen deras handavtryck på en engångstallrik i form av stoppskyltar. Vi har även pratat vad STOPP betyder så barnen får en förståelse för hur de kan använda detta.


Vi pratar med barnen hur ska man vara bra kompis, dela med sig, turas om och hjälpa en kompis vid behov. Vi leker rollekar tillsammans. Barnen lekte med kökssaker tex: frukt, grönsaker mm. Det var spännande att se hur de kommunicerade med sina kompisar. De turas om med varandra och sade till varandra "titta vad jag har smakat det är gott" så det var en fantastisk  lek tillsammans. Det var en rolig stund att se hur de kunde samspela med varandra.