Matematik utmaningen

Barnen lär sig genom lek, socialt samspel, utforskande och skapande men också genom att iaktta, samtala och reflektera. Barnens lärande kan bli mångsidigt och sammanhängande om arbetssätten varierar och miljön är utmanande och stimulerande samt lockar till lek och aktivitet, Lpfö/18

                                         vad säger forskning om matematik i förskolan?

Doverborg och Pramling Samuelsson (1999) anser att matematiken finns överallt i barnets närmiljö och vardag. Författarna vill också förmedla att samspelet mellan barn och pedagogen i förskolans dagliga rutiner, skapas det matematik som med lätthet kan synliggöras för barnet. Det innebär också att barn kan använda sin egen kropp för att förstå matematiken. I exempelvis genom att se hur många händer de har, räkna fingrar fötter, ögon, näsa och mun osv. När förskollärarna samtalar om vilken dag det är, talar om dagens datum, berättar sagor, sjunger sånger, säger ramsor och räknar alla barn är 10 detta en början till matematik. Ett osynligt matematiskt intresse väcks hos barnet (Doverborg och Pramling Samuelsson, 1999).

Under veckan har vi erbjudit barnen olika matematiska undervisningar som fokusen var på färg, form och taluppfattning för att följa barnens intresse och nyfikenhet. Barnen var nyfikna och följde instruktionerna under undervisningen.