Solsystem
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld,
förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.(Lpfö 18)
Idag delades barnen in i två grupper under förmiddagen, ena gruppen var inne medan den andra var på biblioteket.
Solsystems projekt
Grupp1 som stannade på förskolan fick fortsätta med solsystemet och de har gjort alla planeter som är kvar Jupiter, mars, Merkurius och Venus genom att använda ballonger och papier-maché.
Hur?
Vi blåste upp ballonger sen fick barnen lägga tidningsbitar i tapetklister och fästa den på ballongen. Några av barnen började undersöka och utforska tapetklistret genom att känna med fingrarna, lukta och gnugga med händerna.
För att göra planeterna fick barnen prova och testa olika material såsom papier-maché och tapetklister, gips bindor, hönsnät, ballonger och bollar. Där ser vi att förståelsen hos barnen för papier-maché och gips bindor skapandet har utvecklats.
Här barnen undersöker och utforska tapetklistret genom att känna och gnugga med händerna
Biblioteksbesök