Utbildningen ska ge varje barn möjlighet att utforska, ställa frågor och samtala om företeelser och samband i omvärld och på så sätt utmana och stimulera deras intresse för hälsa och välbefinnande samt för hållbar utveckling.(Lpfö 18)
Denna veckan har vi fått ett brev från Ester,
"Hej alla barn på Blixten, Jag (Ester) är fortfarande kvar på planeten Jupiter och vill
utforska mer här, men vet ni vad barnen jag har skadat mig, ja ni hörde rätt
jag har skadat mig vet ni varför? Jag ska berätta för er hur de gick till. När jag gick runt i planeten Jupiter för att utforska mer då
plötsligt fick jag ont i min fot. När ä jag tittade på min fot ojjj då såg jag
att det kommer blod också ajjj ajjj ajjjj det gjorde mycket ont. Jag var mycket
ledsen eftersom jag fick en glasbit i min fot, ja ni hörde rätt. Kanske undrar
ni varför jag har fått en glasbit i min fot? För att någon har slängt en
glasflaska och det är därför jag har skadat mig, jag ser mycket skräp som folk
har slängt här och det är så tråkigt när folk slänger skräp ute i naturen. Nu
jag har bestämt mig att jag och mina kompisar ska samla allt skräp som finns
här och hålla planeten Jupiter ren och fin. Hur ser ut hos er barnen?
finns
skräp på jorden också? Vem
är det som slänger skräp? Varför
är det inte bra att skräpet ligger på marken? Kan
någon göra sig illa på skräpet? Vad
är skräp? Vart
tar skräpet vägen om ingen tar upp det? Kan
naturen bryta ner skräp? Vilket?" mvh Ester
Efter vi läste brevet för barnen då blev barnen väldigt nyfikna och började fundera över frågorna. Här kommer barnens reflektion
vem är det som slänger soppor?
"det finns skräp ibland, och det är tjuvar som slänger skräp, ungdomar och slarva människor kastar skräp, sopbilen tar sopor, man måste kasta skräp i soptunna,
Vad är skräp?
godispåsar, papper, burkar, äppelskrutt, frukt, glas som ligger på marken.
vi ska hjälpa världen och städa, plocka skräp".
Kan någon göra sig illa på skräpet?
Man skadar sig och man måste gå till doktorn. Djur och fåglar också.
Kan naturen bryta ner skräp? Vilket?"
Äppleskrott och frukt, det är bar för naturen. masken äter äpple, det blir jord.
Vi fortsatte processen genom att titta på återvinnings film , då kan barnen möjlighet att koppla sina kunskaper och förståelse på ett visuellt sätt.
Barnen har erbjudit sig att hjälpa Ester genom att plocka skräp och hålla naturen ren , då inga djur och människor skadar sig mer. Därför gick vi till dungen som är nära förskolan och plockade skräp.
Barnen har kommit på en jätte klok lösning . De vill att sätta upp en lapp som står på
(" NI FÅR INTE KASTA SKRÄP HÄR BARA I SOPTUNNAN).
Då tänker barnen att denna lappen ska sättas upp i skogen, lekplatser, nära husen och trädgården, då alla människor och ungdomar kan läsa lappen och rädda naturen.