Månadens frukt: Äpple

Vi har tidigare presenterat Månadens grönsak/frukt där kocken har erbjudit exempelvis morot på många olika sätt för barnen, nu är det dags för äpple. I menyn under fyra veckor så kommer Sara (kocken) att erbjuda barngrupperna äpplen på många olika sätt, för att barnen ska få möjlighet att upptäcka och utforska äpplen på flera vis.  

Detta fick alla barn till sig förra veckan:

Månadens frukt är: Äpple

·    Har någon smakat ÄPPLE innan?

·    Växer ÄPPLE i buske eller träd?

·    Hur smakar ÄPPLE?

·    ÄPPLE finns i många färger.. nämn någon?


Ett sätt för oss att arbeta med flerspråkighet, är att översätta nedanstående text till flera olika språk via QR-koder där vi integrerar naturvetenskap, digitala verktyg samt olika modersmål. De språk som översätts till varje grönsak/frukt är ett urval bland de språk som finns på förskolan. Det kan vara så att texten översätts till ett språk som inte finns representerat bland barnen på förskolan, då att arbeta med flerspråkighet även handlar om att möta andra språk och inte endast de egna modersmålen. Vi vill gärna samarbeta med er vårdnadshavare om de är så att ni vill översätta de texter till era modersmål som vi lägger ut här på bloggen och tala in det via den appen vi använder för att skapa QR-koder. Prata isåfall gärna med er avdelningspersonal. 


Hej alla barnen! Jag heter Äpple och jag är en frukt som växer på träd.  
Jag är rik på C-vitamin & jag odlas mest i Skåne.

Man skördar mig i slutet på sommaren och under hela hösten.

Jag finns i över 1000 olika sorter.




 
Avdelningar har fått en visa från karaktären Ester som de kan sjunga. Ester är en av de tre karaktärer från vår projektbok "Alla tre är på utflykt". Idde, Valle och Ester kommer då och då med uppdrag eller annat lärande till barngrupperna, som uppskattas av både barn och personal.