5års gruppen

                                Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

"ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften"(Lpfö 18)



Hej alla barn på solglimten!

"Hoppas att ni är nöjda med era nya cyklar som ni har fått från oss. Ni är fantastiska och ni har hjälpt mig mycket. Jag skickar denna brev eftersom jag behöver hjälp igen. Jag har en uppgift från skolan och jag tycker att det är svårt och jag  vet inte hur jag ska göra den, därför behöver jag er hjälp. Vi ska göra en A bokstav och vi ska själva välja material, jag tycker att det är svårt och jag vet inte hur ska jag göra det och vilka material ska jag använda. Jag uppskattar om ni kan hjälpa mig. Jag tycker det är konstig med bokstaven A, för att det uttalas på två olika sätt, ibland uttals som A och ibland uttals som A` Jag hoppas att ni kan hjälpa mig, glöm inte att skicka bilder på hur ni gör bokstaven A.

Tack för hjälpen!

          Hälsningar från Gula monster"

Nu har det gått två veckor sen vi startade 5års gruppen. Femåringar på Blixten och Regnbågen fick möjlighet att lära känna varandra samt vänja sig i den nya miljön på droppen. 

Barnens intresse för bokstäver och skriftspråk är hög. De skapar bokstäver genom att använda olika material som klossar, lego, plus-plus, även när vi är på utflykter hittar barnen pinnar som ser ut som bokstäver.

 Därför valde vi att följa barnens intresse/nyfikenhet och spina vidare arbetet  på en lekande sätt. Utifrån barnens intresse har barnen fått ett brev från gula monster(texten ovan). Barnen fick göra bokstaven A genom att använda olika material såsom, lera, magneter, lego, pärlor silkespapper. Barnen fick också fundera och komma på saker och ting som börjar på A. 

 Barnens reflektioner

 Vad tycker ni, Varför behöver gula monster hjälp?  

"jag tror den gula monster behöver hjälp för att få tillbaka sin röst, jag tror den gula monster behöver hjälp för att hitta en kompis till den blåa monster, eftersom den blåa monster har inga kompisar, jag tror att den gula monster har ramlat och hon hamnade på himlen därför hon behöver hjälp"