Solstrålen och Vinden: Parallelläsning och andra lärande aktiviteter

Varje måndag har vi parallelläsning, vi har erbjudit barngrupperna i båda Solstrålens och Vindens avdelningar parallelläsning på svenska-turkiska denna vecka, vi har läst boken Nej. 



Barnen visade stort intresse och uppmärksamhet att lyssna på ett helt annat språk, att höra språkmelodier, att höra skillnaden mellan svenskan och ett annat språk. Under tiden har vi reflekterat med barnen om ordet NEJ. I vissa situationer absolut får man säga "nej" om det behövs.
 
Barnen ska erbjudas en stimulerande miljö där de får förutsättningar att utveckla sitt språk genom att lyssna till högläsning och samtala om litteratur och andra texter (Lpfö18)


Vi har erbjudit barnen att skapa och måla ett rött hus till röda barnmonstret i koppling med vårt projekt.
Barnen har varit delaktiga, engagerade, och kreativa. Vi hade ett samtal under tiden om röda färgen, röda barnmonstrets egenskap utifrån litteraturen i boken. Våra kreativa barn har inte skapat färdigt huset utan de håller på att måla, limma, klistra efter hand. 
Vi har haft ett litet samtal om återvinningen " istället för att kasta kartongen kan vi skapa med den". Vi kommer att fortsätta om återvinningen på andra tillfällen nästa vecka. 
Den delen av undervisningen ger barnen möjlighet att skapa, uttrycka sig, utforska och öva sin finmotorik.
  
röd målfärg med tjock pensel

  



I torsdags hade vi en chans att cykla en gång till, till lekplatsen. Planeringen var att vi skulle cykla till biblioteket för att läsa där och låna böcker, men vi läste en lapp som stod på biblioteksdörren att de öppnade klockan 13 på torsdagar, så då svängde vi om till lekplatsen (det är sånt som händer). Det var intressant att se barnen så glada när de satte sig i cykellådan och när de leker med stort intresse och stort engagemang i lekplatsen. Syftet var att barnen får möjlighet att på ett nyfiket sätt utforska när- och naturmiljön och öva grovmotorik genom att leka och röra på sig  i lekplatsen.












Utbildningen ska ge barnen möjlighet att utforska sin närmiljö (Lpfö 18)