REGNBÅGEN - Vi leker matematiken!


För att kunna ge barnen förutsättningar att bemöta olika matematiska begrepp, men samtidigt kunna reflektera kring samma, använder vi leken som utgångspunkt i undervisning, som i sin lärande syfte ska utmana barnen i att resonera matematisk och utveckla sin förståelse för variabla begrepp, som längd. 


Idag har barnen fått möjlighet att utifrån sina egna intresse utföra mätning av sin egen längd med hjälp av naturmaterial (kastanjer). Leken följde upp barnens egen tempo och intresse och utmanade dem i att resonera matematisk kring ett begrepp som uppkommer i form av ett spår i barnens lekar kring pågående projektet. Dagligen reflekterar barnen i sina lekar om monsternas storlek, vilket har vi uppmärksammat som en viktig källa i att utforska matematiken tillsammans med barnen. 


Genom att använda kastanjer, som ett mätnings instrument fick leken en lustfylld karaktär, men samtidigt blev en lärorik stund, som utmanade barnen i att resonera kring längden genom, att först räkna, hur många kastanjer blev upplagda i en rad , för att sedan kunna bekräfta längden, med den uppkomna antalet, vilket återigen ledde till ett jämförelse av varandras längd i form av bekräftelse med  motsvarande begrepp. 



Kastanj utformade rader blev ett arena för en samtal och utveckling av logisk tänkande kring ett variabel begrepp presenterad i en tydlig form.