Tack brev från den Gula monster

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla självständighet och tillit till sin egen förmåga, 
förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans(lpfö 18)



                                                                    

Som avslutning på den Gula monsters karaktär har vi på Blixten fått ett tack brev  från Gula monster.

"Hej alla kompisar på Blixten
Tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack för hjälpen. Ni har lärt mig olika sätt att prata, kommunicera med andra kompisar. 
Jag har tagit bilder på alla era TAKK bilder som ni har på avdelningen för att kunna använda dem med kompisar som inte förstår mig. Ni har även lärt mig hur jag kan rita när jag vill prata med andra. Nu kan mina kompisar förstå mig när de tittar på mina teckningar. 
Ni har varit hjälpsamma och snälla mot mig, därför har jag och mina kompisar lämnat en överraskning till er i uteförrådet".

                                                                                                                                              
 Vi  har fått två taxi cyklar från monster och barnen blev väldig glada.

 Vårt mål med den Gula monsters karaktär var att utveckla förståelse och respekt för olikheter samt att väcka nyfikenhet för skapandet som syftar till att barnen ska utvecklas till lyckliga, vetgiriga och kommunicerande människor. Vi värdesätter och uppmuntrar skapandet med barnen. I alla grupper finns det möjlighet till skapandet i olika former och vi har också en liten ateljé där grupperna kan få skapa när de så önskar. i det skapande arbete kan även den som inte har så många ord uttrycka sig med sin hand. I det skapande arbetet får fantasin blomma ut och alla sinnen stimuleras. 


                                                                                          
Som avslutningen fick några barn måla en låda av kartong som ska förvandlas till ett hus. I huset får den gula monster bo när hon kommer hit på kvällarna.                                                

                          

                                                                      

Olika reflektioner och funderingar kring vilka färger vi ska blanda för att få en gul färg . efter olika försök var det att orange och grön blandning är den närmaste till den gula färgen.