Barns delaktighet

 

Barns delaktighet och inflytande i projekterande arbetssätt

Vi arbetar med förskolans gemensamma projektbok Tre på utflykt med förskolan Ärtan av Maria Nilsson Thore

Några barn sa när vi gick ut genom grinden ”nu gör vi samma som förskolan ärtan, går på utflykt.” Vid utevistelsen på eftermiddagen lekte barnen att de skulle på utflykt.


 


Barnen erbjuds utforskande material, skapande material, högläsning, TAKK, lekmaterial och inspireras under tiden de är i grupperna och hela avdelningen. Vi är lyhörda för vad barnen visar intresse för, ger lärtillfällen och undervisar.

Vi ser att barnen hjälper varandra vid tex påklädning, klättring, ta fram material och plocka undan. Vi ser att barnen spontant kan leda aktiviteter även om de är nya tex ett barn som introducerade en ny regellek vid utevistelsen.

Vi använder mycket TAKK och detta medför att barnen frågar hur man säger ord med händerna tex avokado eller jordgubbar, de tecknar även till vuxen när det är långt avstånd, detta gör att det blir ett levande språk som ger stöd. TAKK används även som stöd vid veckans sång.

Barnen visar intresse för bokstäver då de jämför bokstäver i varandras namn, letar efter sina bokstäver och lekskriver

Barnen har även undervisats i att utforska med lupp, kikare, förstoringsglas och yscan. De har fått många lärtillfällen och visar på utveckling tex yscan var det både att man skulle förstå att yscan skulle vara still och att man såg bilden från yscan i lärplattan. Yscan är ett förstoringsägg som vi använder när vi exempelvis undersöker detaljer på de material som vi har samlat in. 

 

Barnens delaktighet blir tydlig när de är med och önskar lekplatser, sånger, aktiviteter, program vid uppevilan, böcker vid högläsning, och vad de vill använda för material.