Barns delaktighet
Barns delaktighet och inflytande i projekterande arbetssätt
Vi arbetar med förskolans
gemensamma projektbok Tre på utflykt med förskolan Ärtan av Maria Nilsson Thore
Några barn sa när vi
gick ut genom grinden ”nu gör vi samma som förskolan ärtan, går på utflykt.”
Vid utevistelsen på eftermiddagen lekte barnen att de skulle på utflykt.
Barnen erbjuds
utforskande material, skapande material, högläsning, TAKK, lekmaterial och
inspireras under tiden de är i grupperna och hela avdelningen. Vi är lyhörda för
vad barnen visar intresse för, ger lärtillfällen och undervisar.
Vi ser att barnen hjälper
varandra vid tex påklädning, klättring, ta fram material och plocka undan. Vi
ser att barnen spontant kan leda aktiviteter även om de är nya tex ett barn som
introducerade en ny regellek vid utevistelsen.
Vi använder mycket
TAKK och detta medför att barnen frågar hur man säger ord med händerna tex avokado
eller jordgubbar, de tecknar även till vuxen när det är långt avstånd, detta gör
att det blir ett levande språk som ger stöd. TAKK används även som stöd vid
veckans sång.
Barnen visar intresse
för bokstäver då de jämför bokstäver i varandras namn, letar efter sina bokstäver och lekskriver
Barnen har även
undervisats i att utforska med lupp, kikare, förstoringsglas och yscan. De har
fått många lärtillfällen och visar på utveckling tex yscan var det både att man
skulle förstå att yscan skulle vara still och att man såg bilden från yscan i lärplattan. Yscan är ett förstoringsägg som vi använder när vi exempelvis undersöker detaljer på de material som vi har samlat in.
Barnens delaktighet
blir tydlig när de är med och önskar lekplatser, sånger, aktiviteter, program
vid uppevilan, böcker vid högläsning, och vad de vill använda för material.