Inre organisation

Vi tänkte berätta om hur veckan ser ut här på Blixten. Detta för att ni som vårdnadshavare ska var insatta i den utbildning som era barn ingår i. 

På måndagar förmiddagar arbetar vi med våra tre grupper, krokodil, zebra och dinosaurie grupper. Vi har planerat undervisning som sker i tre omgångar. Syfte med att kunna bemöta varje enskilt barn, stötta och utmana barnen utifrån sitt behov.

Efter lunchen har vi vila, då lyssnar vi på lugn musik, ljudbok eller tittar vi på en pedagogisk film. I den stunden erbjuder vi barngruppen en god omsorg med balans mellan aktivitet och vila.

På väljartavlan finns det bilder på lärmiljöer och de olika aktiviteter som finns på Blixten. Barnen sätter sina foton på olika aktiviteter och då får barnen själva möjlighet att välja sina aktiviteter. Detta gör att barnen delas i mindre grupper. Vårt mål är att varje barn ska bli medveten om sig själv och världen omkring oss. De ska känna att de kan vara med och påverka, tänka själva och göra skillnad. Med denna väljartavla skapar vi förutsättningar för delaktighet och inflytande för våra barn samt ett observationsverktyg för att utmana barngruppen vidare i sitt lärande.

Dessutom använder vi ett strukturschema med olika behovstecken och bilder för att visa barnen hur dagen ser ut. Strukturschemat är ett stöd och tydligt verktyg som ger möjlighet för barnen att se hur dagen ser ut samt vad är förväntas av dem.


Varje tisdag har vi en utflykt till skogen/ naturområde. Vi arbetar utifrån en projektbok ”Alla tre på utflykt med Ärtan förskolan”. I skogen har vi olika projekterande arbete där undervisningens syfte är att utforska naturen, matematik, språk och motorik osv.

Varje onsdag och jämna fredagar träffas 5åringar/skolbarn från Blixten och Regnbågen. På onsdagar jobbar vi med vårt tema och på jämna fredagar jobbar vi med närmiljöer. Tema ”jag, min familj och min kultur” Vi pedagoger önskar att synliggöra olikheter och ta del av varandras kulturer för att barnen ska kunna växa upp till demokratiska samhällsmedborgare som accepterar och respekterar varandra. En del av detta kulturarbete innefattar att varje vecka reser vi till ett land, där ser vi vilken kultur, maträtt, klädsel och språk har de, samt kännedom om sin när miljön för att bli trygga individer.

Fyraåringar erbjuds olika aktiviteter som stärker gruppkänslan hos de eftersom de har ett år till i förskolans värld. Där tränar de på att samarbeta, samspela, lyssna och acceptera andra.

På torsdagar har vi en lekplatsutflykt. Syftet med dessa utflykter är att barnen ska lära känna närmiljöer för att bli trygga individer, träna på trafikregler, träna grovmotoriken.

På fredagar ser det olika ut. Ibland är det barnens dag, då får barnen bestämma själva hur förmiddagen se ut. Ibland fortsätter vi med aktiviteter som vi inte hinner bli klara med under veckan och många gånger är det en reflektionsdag, då samtalar vi med barnen om deras upplevelser, vad de tycker, om vi ska ändra på nånting eller om vi ska göra om nånting osv.