Hur planerar jag maten?

 

Som kock på Solglimtensförskola står jag för planeringen och tillagningen av frukosten, lunchen & mellanmålen och i det här arbetet har jag ju även riktlinjer som jag måste förhålla mig till och sedan skapar jag menyerna efter dessa.

Barnen har en viktig roll i mitt arbete, deras delaktighet och inflytande är viktigt, för det är dom som ska äta maten jag lagar, för att må bra, växa & utvecklas.

Min matlagnings inspiration kommer från mina många år som skolkock, men även sociala medier är en stor inspirationskälla.

Min vision är väldigt enkel att laga mat från grunden, som är näringsriktig & god.

Två riktlinjer som jag arbetar efter:

ÄT S.M.A.R.T är en policy i Malmö stad:

 


Följer livsmedelsverkets riktlinjer på www.livsmedelsverket.se

Mitt menyupplägg ser ut så här:

Frukostbuffé serveras varje dag, för att barnen ska få välja vad de tycker om att äta till frukost.

Lunchen:

Soppa serveras 1 gång i veckan

Fisk serveras minst 1 gång i veckan

Maträtter från olika kulturer & mer vegetariskt

3–4 sorters grönsaker till lunchen. Grönsaker efter säsong & mer ekologiskt

Mellanmålet: Varierat mellanmål varje dag.

Sopp dagar serveras alltid ett matigare mellanmål.

 

Hoppas detta blogg inlägg ger er en bättre inblick i mitt dagliga arbete i köket/ Sara