Dagen på Regnbågen

 Dagen på regnbågen

På avdelningen Regnbågen har vi denna höst fått många nya barn och ny personal detta har medfört att vi har koncentrerat oss på att barnen ska få en bra grundverksamhet, de har blivit erbjudna uteverksamhet på gården där vi har morgonsamling som startar med sången ”Hej alla barn” därefter sjunger vi veckans sång, denna veckan sjunger vi färgvisan. Vi sjunger samma sång hela veckan, detta medför att barnen kan lära sig texten, utvecklar språket och vi får en gemensam sångskatt på Regnbågen. När vi sjunger använder vi (TAKK) tecken som stöd detta gör att det är lättare att förstå och lära sig texten. Efter sången så äter vi en bit frukt.

När alla barn har ätit färdigt delar barnen sig i tre grupper (samma grupper varje måndag, tisdag och torsdag). I dessa grupper sker undervisning. Vi läser boken Tre på förskolan Ärtan på utflykt av författaren Maria Nilsson Thore, innan vi har börjat läsa i boken så har vi använt orden som kommer så att det skapas en gemensam förståelse för ordens betydelse, barnen får berätta vad de ser på bilderna och lämnar förslag på vad texten kan handla om och till sist läser vi texten på sidan. Vi räknar tex hur många muggar finns på sidan, hur många hundar finns där och var blev barnen av, vad kommer att hända, vilka mönster finns där.

I grupperna skapar vi mycket med färg, naturmaterial, klister, limpistol detta gör vi både ute och inne. Vi lär oss om programmering när vi leker med bluebot och när vi leker att vi gör en bana med olika färger och barnen går banan och tex vinkar när de står på röd och hoppar när de står på gul.

Vi har även erbjudit lek med vattenkanalerna, mattelåda, naturlåda, balansbana, lego, läsa böcker, pärlor, cyklar, utforska med lupp, förstoringsglas, kikare med mera. En dag i veckan går vi på utflykt till någon lekplats eller ”kaninskogen”, då utmanas barnen i bland annat samspel och grovmotorik.

Barnen visar intresse för skriven text genom att lekskriva, leta bokstäver i sitt namn, jämföra bokstäver i namnen och fråga oss vuxna om texten. Detta har medfört att vi har satt upp ett alfabet med bilder på väggen och utökat spelen så att det finns spel med bokstäver.

Vi äter lunch kl 11:30 och vi delar upp oss vid tre bord. Alla barn väljer vilken mat de vill ha på sin tallrik och hur mycket. Under pandemin är det vi vuxna som lägger upp mat efter barnens önskemål.

När måltiden är över delas barnen in i två grupper då tittar en grupp tex på programmet pysselskogen, Stopp, Kom och köp från SVT barn som de tillsammans sedan reflekterar och samtalar kring, medan den andra gruppen läser en till två böcker. Detta medför att barnen skapar sig en bättre förståelse kring innehållet i boken när vi ser på bilderna och pratar om vad som händer och filmerna när vi stannar och frågar vad händer eller oj vad hände. Detta stärker också barnens läsförståelse.

Vi går ut när grupperna är färdiga med sina aktiviteter. Där erbjuds både fri lek och organiserad lek.

Vi kan tex ta fram det material som tidigare nämnts. Barnen leker mycket familj, en del springlekar, skapar och klättrar.

Mellanmål äter vi kl 14:00 Ute på lilla gården.