Dagen på Regnbågen
Dagen på regnbågen
På avdelningen
Regnbågen har vi denna höst fått många nya barn och ny personal detta har
medfört att vi har koncentrerat oss på att barnen ska få en bra grundverksamhet,
de har blivit erbjudna uteverksamhet på gården där vi har morgonsamling som
startar med sången ”Hej alla barn” därefter sjunger vi veckans sång, denna
veckan sjunger vi färgvisan. Vi sjunger samma sång hela veckan, detta medför
att barnen kan lära sig texten, utvecklar språket och vi får en gemensam
sångskatt på Regnbågen. När vi sjunger använder vi (TAKK) tecken som stöd detta
gör att det är lättare att förstå och lära sig texten. Efter sången så äter vi
en bit frukt.
När alla barn har
ätit färdigt delar barnen sig i tre grupper (samma grupper varje måndag, tisdag
och torsdag). I dessa grupper sker undervisning. Vi läser boken Tre på förskolan
Ärtan på utflykt av författaren Maria Nilsson Thore, innan vi har börjat läsa
i boken så har vi använt orden som kommer så att det skapas en gemensam förståelse för ordens betydelse, barnen får
berätta vad de ser på bilderna och lämnar förslag på vad texten kan handla om och till sist läser vi texten på sidan. Vi räknar tex hur många muggar finns på
sidan, hur många hundar finns där och var blev barnen av, vad kommer att hända,
vilka mönster finns där.
I grupperna skapar vi
mycket med färg, naturmaterial, klister, limpistol detta gör vi både ute och
inne. Vi lär oss om programmering när vi leker med bluebot och när vi leker att
vi gör en bana med olika färger och barnen går banan och tex vinkar när de står
på röd och hoppar när de står på gul.
Vi har även erbjudit
lek med vattenkanalerna, mattelåda, naturlåda, balansbana, lego, läsa böcker,
pärlor, cyklar, utforska med lupp, förstoringsglas, kikare med mera. En dag i
veckan går vi på utflykt till någon lekplats eller ”kaninskogen”, då utmanas
barnen i bland annat samspel och grovmotorik.
Barnen visar intresse
för skriven text genom att lekskriva, leta bokstäver i sitt namn, jämföra
bokstäver i namnen och fråga oss vuxna om texten. Detta har medfört att vi har
satt upp ett alfabet med bilder på väggen och utökat spelen så att det finns
spel med bokstäver.
Vi äter lunch
kl 11:30 och vi delar upp oss vid tre bord. Alla barn väljer vilken mat de vill ha på
sin tallrik och hur mycket. Under pandemin är det vi vuxna som lägger upp mat
efter barnens önskemål.
När måltiden är över delas barnen in i två grupper då tittar en grupp tex på programmet pysselskogen, Stopp, Kom och köp från SVT barn som de tillsammans sedan reflekterar och samtalar kring, medan den andra gruppen läser en till två böcker. Detta medför att barnen skapar sig en bättre förståelse kring innehållet i boken när vi ser på bilderna och pratar om vad som händer och filmerna när vi stannar och frågar vad händer eller oj vad hände. Detta stärker också barnens läsförståelse.
Vi går ut när
grupperna är färdiga med sina aktiviteter. Där erbjuds både fri lek och
organiserad lek.
Vi kan tex ta fram
det material som tidigare nämnts. Barnen leker mycket familj, en del springlekar,
skapar och klättrar.
Mellanmål äter vi kl
14:00 Ute på lilla gården.