Hej, slam, salam, Hello, Përshëndetje




I onsdag träffades sol gruppen och barnen fick jobba med "boken om mig själv" barnen fick visa samt berätta till varandra de fina teckningar som de har ritat om sina familjer.
Vi har pratat om olika familj konstellation samt vilken språk pratar vi  hemma, sen fick barnen säga "HEJ" på olika språk.

Arabiska: Salam, svenska: Hej,  Persiska: Salam,  kurdiska: slam,  Albanska: Përshëndetje, 

Idag har vi varit på en utflykt till lekplats där fick barnen träna grovmotoriken genom att klättra upp , glider ner, gunga, balansera och springa. De har lekt och har haft  roligt tillsammans. Barnen undersökte spontant underlaget och den egna kroppens förutsättningar för att balansera på olika material på lekplatsen. I leken och samspel med varandra får barnen olika erfarenheter av balans och jämvikt och tyngdpunkt. 
                            här kommer barnens reflektion kring utflykten,

"jag har klättrat där uppe, vi gungade, det var svårt och klättra upp där(barnet pekar på en bild), titta fröken en spindelnät ser ut som en katt, vad är det för bär fröken, det var roligt på lekplatsen."

                                            Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla


 •motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande,

•nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,

•sin kulturella identitet samt kunskap om och intresse för olika kulturer och förståelse för värdet av att leva i ett samhälle präglat av mångfald samt intresse för det lokala kulturlivet.