Vinden: digitalt meningsskapande
Ett av målen i utvecklingsområdet digitalt meningsskapande i förskolan är:
”Vi vill att utbildningen ska ge varje barn möjlighet att möta digitala verktyg som en naturlig del i sina lärmiljöer.”På Vinden har vi valt att börja arbeta med projektorn. Vi projicerar
till exempel olika bakgrundsfilmer på väggen. Vi har märkt att det kan förstärka
barnens lek och fantasi, som i exemplet nedan:
Filmen som spelades på väggen visade olika djur på savannen
som stod vid vattenbrynet och drack.
Ett barn gick bort till lådan med djur och vände upp och ner på den och hällde sedan
ut klossar ovanpå djuren. Därefter började barnet gräva fram ett djur i taget, hoppade
runt och dök ner mellan klossarna med djuret samtidigt som den sjöng ’bada bada’.
Det sker även spontana samtal om filmerna vi ser, denna gång
ur Tim Janis ’Flying through dreams’
”Men! Ett hus i en sko! Man kan inte bo i en sko! Den är för
liten!”
”Titta! Flyger!”
”Men va! Så tokigt!”
De upptäckte att de inte kunde stå mitt framför papperet, för då försvann bilden de skulle måla på. De bytte plats med det var samma sak där. En pedagog visade hur man kunde måla lite bredvid sig, så att man fortfarande såg bilden. Någon provade det en liten stund, men när ett barn skrattande började hoppa och rita följde de andra skrattande efter.