Vinden: digitalt meningsskapande

Ett av målen i utvecklingsområdet digitalt meningsskapande i förskolan är:

 ”Vi vill att utbildningen ska ge varje barn möjlighet att möta digitala verktyg som en naturlig del i sina lärmiljöer.”

På Vinden har vi valt att börja arbeta med projektorn. Vi projicerar till exempel olika bakgrundsfilmer på väggen. Vi har märkt att det kan förstärka barnens lek och fantasi, som i exemplet nedan:

Filmen som spelades på väggen visade olika djur på savannen som stod vid vattenbrynet och drack.
Ett barn gick bort till lådan med djur och vände upp och ner på den och hällde sedan ut klossar ovanpå djuren. Därefter började barnet gräva fram ett djur i taget, hoppade runt och dök ner mellan klossarna med djuret samtidigt som den sjöng ’bada bada’.




Det sker även spontana samtal om filmerna vi ser, denna gång ur Tim Janis ’Flying through dreams’

”Men! Ett hus i en sko! Man kan inte bo i en sko! Den är för liten!”

”Titta! Flyger!”

”Men va! Så tokigt!”



Vi använder även projektorn som en faktisk bakgrund i barnens lek, till exempel när vi projicerar bockarna bruses bro.

 



En dag provade vi att spänna upp ett spännpapper på väggen och projicera ett konstverk av Mondrian. Barnen blev erbjudna tuschpennor i olika tjocklekar i samma kulörer som konstverket. Och sen började barnen färglägga. Till en början målade de hej vilt och det verkade som de inte tog så mycket notis om den projicerade bilden. Men så småningom blev de mer och mer uppmärksamma på bilden och började följa linjerna och måla med samma kulör som bakgrunden.  

De upptäckte att de inte kunde stå mitt framför papperet, för då försvann bilden de skulle måla på. De bytte plats med det var samma sak där. En pedagog visade hur man kunde måla lite bredvid sig, så att man fortfarande såg bilden. Någon provade det en liten stund, men när ett barn skrattande började hoppa och rita följde de andra skrattande efter.