Sol och ljus: vi bloggar med barnen

Idag bloggar vi med två barn och vi reflekterar kring vad vi utforskade och undersökte denna vecka upp på Droppen. Vi har tittat på en film och vi har skrivit ut bilder från när undervisningen genomfördes. Barn 1 sa "åhh där är jag!" när vi såg på filmen, barn 2 tittade och berättade att barnet såg "stenar, kottar och ljus". 

Barnen fick sedan reflektera kring de bilder som vi skrev ut, "titta där är glasbollen", "där är ju händer, de är mina", "där är ljus", "denna bilden vill jag visa hemma". 

Dessa bilder valde barnen ut:
"Titta, där är händer"


- där är glasbollen!
- ja titta, där är den

- vilken bild skulle du vilja ha med på bloggen?
- den med hand
- bilden med den blåa kuben menar du?
- ja
- vad är det på den blåa kuben?
- det vet jag inte vad det är, den är så platt och rund

- den vill jag visa när jag kommer hem

- ljus, många ljus

- sol
- vilken menar du?
(pekar på ena gula bollen)
- den är en gul sol
- precis, en gul sol


Detta är ett sätt för att belysa barns röster, deras tankar och reflektioner kring det som de har varit med om. Vi kommer att fortsätta att blogga med barnen för att göra barnen delaktiga i vårt projekt och i utbildningen.