Så här jobbar vi på Solstrålen!


                                Solstrålens rutiner och struktur

                                                         

                                              

                                                                   

                                                            




 Vi som jobbar på Solstrålen är :

Kerstin 

Bushra 

Pernilla 





Vår dagsrutin ser ut ser ut så här:

 

 * Frukost inne på Regnbågen, 

* en liten samling med barngruppen för att visa barnen hur dagen ska se ut 

Vi har en liten sångsamling, därefter fruktstund vi benämner frukten med ord verbalt och Med TAKK tecken. Därefter har vi genomgång av dagen med bildstöd hur dagen ser ut och barnen får benämna med TAKK tecken. 

 * Går ut i små grupper för att ha utepedagogik 

Vi har vår bok Tre går på utflykt som vi jobbar med och vi läser ett avsnitt och sedan delar vi oss i smågrupper i vårt projekt.

Vi går ut och letar naturmaterial eller någon annan skapande aktivitet, måla ute tex eller inomhus. 

Jobbar skapande med detta. 

Vi går i väg på torsdagar och letar trafikmärken i vår närhet som vi sedan jobbar vidare med: de 4 grundfärgerna och var vi kan se dom och vad de symboliserar. tex  

 

 * Går in och byter blöjor och toalettbesök , ser även en pedagogisk film eller lärande samling efter att  alla barn blivit klara. 

Vi använder Ur play serien Djuren på Djuris i vårt arbete med värdegrunden hur man är en bra kompis och där vi också använder Kaninsagorna som är tio små kompisböcker där berättelserna har utgångspunkt i situationer som de flesta barn känner igen.

Utifrån detta har vi jobbat med att säga STOPP både i vardagen och genom skapande.

 * Lunch  Vi har tre matbord med fasta platser för barnen men vi vuxna roterar varje vecka för att alla barn ska lära känna oss pedagoger på. Vi har även dessa grupper av barn just den veckan vi sitter vid respektive bord.

 * Sovvila/Läsvila, Uppevila 

Barn som sover slappnar av till lugn musik där vi är närvarande alla tre pedagoger .

Barn som behöver vila men inte somna gör det och går sedan upp med en pedagog och har uppevila med tex skapande med lera, ritar eller lyssnar på saga.

 * Mellanmål 

 * Utepedagogik/inne T.ex Skapande och rörelse

Barnen är på stora gården , cyklar gungar, finns även utforskande material som, kikare , lupp förstoringsglas,  byggmaterial, musik,  vi tar ofta ut högtalare så att barnen kan välja musik och sånger där barnen kan sjunga och ha rörelse. med dans.



Vi arbetar strukturerat under veckan i små grupper för att kunna se varje barn.

Vi upprepar våra aktiviteter fler gånger för att få en trygg barngrupp.