Digitalt meningsskapande i förskolan
Eftersom digitala verktyg utvecklas och sprids enormt fort i samhället och även har tagit över många analoga lekmaterial, har förskolan ett uppdrag att utveckla barns förmåga för användning till digitala verktyg.
Utbildningen ska också ge barnen förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens genom att ge dem möjlighet att utveckla en förståelse för den digitalisering de möter i vardagen. Barnen ska ges möjlighet att grundlägga ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att de på sikt ska kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information. Lpfö18
Vi erbjuder barngruppen olika pedagogiska producentappar.
Genom dessa appar får barnen möjlighet att utveckla förståelse, förmåga samt
öka kunskaper kring digitala verktyg.
·
Green-screen, det är en app som ökar
barns fantasi genom olika bakgrunder, bilder och filmer som barnen skapar själv.
·
Dokumentkamera och projektor, med hjälp
av projicering i samband med användning till dokumentkameran får barnen större
möjlighet att utveckla förståelse till skriftspråk, bilder, lek samt öppna upp
olika diskussioner och samtalar.
·
Blue-bot, vi har programmering blue-botar
med belysning, olika knappar och ljug som verktyg för att väcka barns
nyfikenhet samt förståelse för programmerings process, betydelse och tekniken
på hur den fungerar. Vi har även denna appen digitalt, där får barnen ett
uppdrag tex att hjälpa biet att komma fram till blomman.
·
IMOTION & IMOVIE, genom dessa appar får
barnen möjlighet att ta bilder själva på den miljön som de leker i och
utforskar. Bilderna tas i olika momenter med olika rörelse, sen därefter skapar
vi en film med dess tagna bilder. Vi har även möjligheten att lägga till musik,
eller en ljudeffekt.