Digitalt meningsskapande i förskolan

Eftersom digitala verktyg utvecklas och sprids enormt fort i samhället och även har tagit över många analoga lekmaterial, har förskolan ett uppdrag att utveckla barns förmåga för användning till digitala verktyg.

Utbildningen ska också ge barnen förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens genom att ge dem möjlighet att utveckla en förståelse för den digitalisering de möter i vardagen. Barnen ska ges möjlighet att grundlägga ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att de på sikt ska kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information. Lpfö18

Vi erbjuder barngruppen olika pedagogiska producentappar. Genom dessa appar får barnen möjlighet att utveckla förståelse, förmåga samt öka kunskaper kring digitala verktyg.

 

                                                                                                              

·       Green-screen, det är en app som ökar barns fantasi genom olika bakgrunder, bilder och filmer som barnen skapar själv.

·       Dokumentkamera och projektor, med hjälp av projicering i samband med användning till dokumentkameran får barnen större möjlighet att utveckla förståelse till skriftspråk, bilder, lek samt öppna upp olika diskussioner och samtalar.

·       Blue-bot, vi har programmering blue-botar med belysning, olika knappar och ljug som verktyg för att väcka barns nyfikenhet samt förståelse för programmerings process, betydelse och tekniken på hur den fungerar. Vi har även denna appen digitalt, där får barnen ett uppdrag tex att hjälpa biet att komma fram till blomman.

·       IMOTION & IMOVIE, genom dessa appar får barnen möjlighet att ta bilder själva på den miljön som de leker i och utforskar. Bilderna tas i olika momenter med olika rörelse, sen därefter skapar vi en film med dess tagna bilder. Vi har även möjligheten att lägga till musik, eller en ljudeffekt.