En dag på vinden

 Dagarna på Vinden ser ungefär likadana ut varje dag, för att skapa tydliga rutiner med igenkänning och trygghet för barnen.

Efter en härlig frukostbuffé tillsammans med Blixten delar vi upp oss avdelningsvis.

Vi leker i våra miljöer fram till kl 9, därefter delar upp oss i mindre grupper, för att alla barn ska få en lugnare undervisning.

Några går ut för att upptäcka och utforska förskolans gård och några stannar kvar inomhus med en pedagog och upptäcker och utforskar där.

Någon gång under förmiddagen har vi samling, antingen i helgrupp eller i smågrupper. Oavsett vad ser samlingen nästan alltid likadan ut, eftersom det skapar trygghet hos barnen. Vi börjar alltid samlingen med sången ’Kom och sätt er hos mig’, där vi byter ut orden ’sätt er’ mot olika verb, exempelvis hoppa, klappa, snurra m.m. för att öva kroppsuppfattning samt att följa instruktioner. Efter det klappar vi ramsan ’klapp klapp i ringen här, vem sitter där?’. Med ramsan stärker vi grupptillhörigheten då vi tillsammans ropar barnens namn. Vi lär oss känna igen varandra samt varandras namn.

Vid 10.15 börjar vi gå in och gå på toaletten. Vid utevistelse har vi valt att gå in med ca 4 barn åt gången, för att övergången mellan utevistelse och innevistelse ska bli så lugn som möjligt samt att på- och avklädning är en del av utbildningen. Barnen lär sig ta av skorna själv på stövelknekten och bära dem till sin plats, knäppa upp dragkedjan, lägga mössan på hyllan med mera. Därefter går de in på toaletten och tvättar händerna, vilket många barn tycker väldigt roligt.

För att stunden mellan toaletten och maten ska bli så lugn som möjligt har vi valt att erbjuda två rum att vara i, antingen på Vinden eller i Fjärilsrummet (det rummet vi sover i) tills alla barn har kommit in och är färdiga på toaletten.

När vi äter lunch sitter vi på samma plats varje dag eftersom det skapar en trygghet hos barnen. När vi säger ’nu ska vi äta mat, gå och sätt dig på din plats’ vet de flesta barn vart de ska gå. 

Efter maten tvättar vi händerna igen och går in i Fjärilsrummet och lägger oss. Även här har varje barn sin plats så de vet vart de ska gå. För att minska spridningen av sjukdomar har varje barn har sin madrass med sin kudde och filt. Vi släcker lamporna och startar varje dag samma musikstycke, för att även här skapa en känsla av trygghet hos barnen.

De barn som inte sover har uppevila på Vinden där de erbjuds lugna aktiviteter såsom högläsning, pärlor, målning, spel och pussel.

Vid 13.15 börjar vi väcka barnen som sover, byter deras blöjor och sen får de leka på Vinden tills alla kompisarna har vaknat. Efter mellanmålet klockan 14 går vi oftast ut och leker igen.

Så här ser en typisk dag på Vinden ut. Och vi försöker att inte förändra alltför mycket eftersom vi märker hur viktiga rutiner är för yngre barn.