Hur vi arbetar med vårt utvecklingsområdet "Digitalt meningsskapande i förskolan"

 I hela Malmö Stad har vi även detta läsår ett spännande gemensamt utvecklingsområde, Digitalt meningsskapande i förskolan. Utbildningen i förskolan ska lägga grunden för adekvat digital kompetens, som innebär bland annat att barnen i förskolan ska få skapa, undersöka digitala verktyg på många olika sätt tillsammans med vuxna. Den vuxne ska vara en närvarande medforskare som utmanar barnens tankar och funderingar i den digitala världen. 

På våra fem förskolor (Diamanten, Lillstjärnan, Linbäret, Solglimten och Svängedammen) finns idag många olika digitala verktyg där barnen ges möjlighet att utforska den digitala världen genom meningsfulla sammanhang för dem. Att tidigt börja utveckla barns källkritiska förhållningssätt är viktigt för deras fortsatta lärande och framtid då vi i dagens samhälle har stort behov av att sålla bland all information vi ser och hör.

Barnen får möta och skapa digitalt meningsskapande genom bland annat projiceringar, vi använder oss av dokumentkameran (Som vi kan förstora, ta foto och filma med) för att bland annat högläsa böcker så att alla barn kan delta i sagans magi på exempelvis väggen där boken projiceras. Att tillsammans med barnen reflektera med digitala verktyg kring den undervisning de har blivit erbjudna är ett sätt för arbetslagen att få reda på barnens tankar, funderingar och idéer som ligger till grund för det fortsatta arbetet inom projektet. 

Genom green screen och filmskapande får barnen möjlighet att utforska och reflektera kring den digitala världen och utveckla sitt källkritiska förhållningssätt på många olika sätt. För oss i förskolan är det viktigt att användandet av digitala verktyg ska ske på ett medvetet sätt som gynnar barnens lärande och barnens möjligheter till att utveckla förståelse för den digitalisering de möter i vardagen. 

Ett arbetssätt som håller på att implementeras är att alla barn får möjlighet att använda digitala verktyg i olika lärmiljöer som ett komplement. Med detta menar jag exempelvis att lärplattan fungerar ena veckan som ett pussel (där appen är låst till endast detta) och den andra veckan kan lärplattan vara bland pärlorna där barnen får möjlighet att lägga pärlor på den och på sätt växelverka mellan det digitala och analoga språket. 

Här nedan visar jag ett exempel på ett härligt möte mellan digitalt och analogt musiksskapande.