"Kurdistans kultur"

Förskolan ska vara en social och kulturell mötesplats, där barn ska få utveckla förståelse för ett liv i en alltmer internationaliserad värld. Detta beskrivs i läroplan för förskolan, där man även kan läsa att undervisningen ska utgå från alla barns lika värde.

Forskare, bland andra Lahdenperå, menar att migration och den mångkulturella samhällsutvecklingen är bland de mest angelägna frågorna för förskolans och skola att beakta idag. I flera studier framkommer att detta bland annat ställer stora krav på lärarnas pedagogiska kompetens för att kunna möta denna mångfald                                 

I onsdags träffades Solgruppen igen och denna gången utifrån teman "jag, min familj och min kultur" valde vi att varannan onsdag resa till ett land, där tittar vi på  kulturen, maten, traditionella kläder....

Denna vecka valde vi att ta en titt på Kurdistans kultur, i och med jag som pedagog kommer från Kurdistan och på det sättet öppnar vi upp nya världar i de länder som representeras i gruppen genom att diskutera och prata om bland annat landets kultur, mat, språk.

Jag har tagit med mina traditionella kurdiska kläder så att barnen fick se och känna på kläderna. Sedan  tillsammans med barnen tittade vi på staden Erbil som finns i Kurdistan och som är huvudstaden. Barnen fick se en dokumentär om hur Kurdistan ser ut, därmed visade dem köpcentrum (bazar), kurdisk mat, kläder, musik och dans. Barnen var nyfikna, ställde många frågor och några av barnen kände igen den kurdiska maten.

Under tiden som vi tittade på dokumentären så diskuterade barnen mycket om vi kunde flyga till Kurdistan? Denna frågan från barnen väckte funderingar hos oss pedagoger att ta det vidare till nästa steg och den är att tillsammans med barnen bygga en flygplan av stora kartonger:). Det ska bli spännande att resa runt i världen med era barn.