(ur Lpfö18)

Lek kan också utmana och stimulera barnens motorik, kommunikation, samarbete och problemlösning samt förmåga att tänka i bilder och symboler. 








På våra utflykter till lekplatser och natur samlar vi material som vi utforskar på plats och på förskolan. Vi samlade bland annat på kastanjer som barnen upplevde som mjuka och släta, skalen var stickiga och vissa skal innehöll en stor kastanj medan andra innehöll två mindre kastanjer. På lekplatsen lekte barnen rollekar där de övade samspelet i gruppen, grovmotoriken när de klättrade och balanserade och språk när de samtalade.











 När vi kom till förskolan plockade vi fram kastanjerna och undersökte dem igen, vi tittade på storlek, form och färg. När vi försökte att sticka tandpetare i kastanjerna tyckte barnen att det var hårda kastanjer och att det gjorde ont i handen. Några kastanjer förvandlades till figurer på bordet. Utforskandet av kastanjerna fortsätter med digitala verktyg, hammare och förstoringsglas.